جرثقیل آبکاری چیست؟

این سیستم همانطور که از نامش بر می آید جهت خطوط تولید و آبکاری در سوله های صنعتی نصب می شود. و در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی هریک از انواع جرثقیل های آبکاری دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است اما در منطق کاری با هم یکی هستند. به طور مثال خط آبکاری نصب شده در شرکت سایپا که انجام پروسه الکتریکال و کنترل آن به گروه فنی و مهندسی سورنا واگذار شد دارای 7 جیگ ، 1 جرثقیل و 15 ایستگاه (وان) می باشد. که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

نقش سیستم کنترل در خطوط آبکاری

تمامی کارگاه ها و کارخانه های صنعتی که از خطوط آبکاری استفاده می کنند در تلاش هستند تا از فضای کارگاهی و نیروی انسانی خود به نحو احسن بهره ببرند. در همین راستا سیستم کنترل مجهز به PLC و HMI قادر به تنظیم حرکت منظم و دقیق جرثقیل بین وان ها می باشد. این کار از طریق یک منطق کنترلی نسبتا پیچیده صورت می گیرد تا آبکاری فلزات به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. گروه مهندسی سورنا ابتدا به بررسی ابعاد مختلف فعالیت خط و نیز نحوه عملکرد هر قسمت پرداخته است. سپس با بکارگیری دانش روز و متخصصین توانا توانسته با طراحی یک منطق کنترلی بهینه ، استفاده آسان و حداکثری از ظرفیت خط را تضمین نماید. چنانچه شما هم به دنبال کنترل و بهینه سازی خط تولید و آبکاری در کارگاهتان هستید با ما تماس بگیرید.

فرایند آبکاری :

همانطور که می دانید در پروسه های تمام اتوماتیک اپراتور تنها در یک مرحله آن هم بارگذاری و یا برداشت قطعات از روی جیگ ها در ابتدای خط دخالت دارد. پس از قرارگیری کامل قطعات در مکان های از پیش تعریف شده فرایند کنترلی آغاز می شود و مرحله به مرحله وان ها را طی می کند. از ویژگی های منحصر به فرد خط آبکاری اتوماتیک این است که امکان بررسی فرایند به صورت لحظه ای وجود دارد. هم چنین راندمان خط در این حالت بالا رفته و نسبت به حالت دستی تولید قطعات چند برابر می شود. در این سیستم کیفیت آبکاری تمام قطعات به صورت یکسان بوده و نتایج حاصله تکرارپذیر هستند. برای درک هرچه بیشتر و مشاهده جزییات پروسه پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را با دقت ببینید: