آدرس دهی و اتصالات سیگنال های دیجیتال در دلتا :

آدرس دهی و اتصالات سیگنال های دیجیتال در دلتا | آدرس دهی یکی از مهمترین کارهایی هست که باید قبل از شروع برنامه نویسی مشخص بشه تا برنامه به درستی نوشته بشه و دوباره کاری نشه .

پروژه ها بر حسب ابعاد پروژه و تجهیزاتی که دارند تعداد IO های متفاوتی دارند . پی ال سی ها هم بر حسب نوع و ظرفیت و سرعت پردازششون تعداد مشخصی IO رو قبول می کنن .

در این مطلب پی ال سی های دلتا رو بررسی می کنیم و می بینیم که ظرفیت سیگنال های دیجیتال در سری DVP دلتا یا همون سری S چند تاست . ترتیب آدرس دهی اونا به چه شکلی هست و اتصالات الکتریکی اون ها به چه شکلی انجام میشه .

اتصالات الکتریکی در پی ال سی های سری S دلتا :

پی ال سی دلتا که برای یک پروژه آماده میشه دارای دو بخشه، اول پردازنده مرکزی یا همون MPU که در واقع CPU هستش و قسمت دوم ماژول های افزایشی که به اختصار با EXT نمایش میدیم .

در هر دو بخش ما سیگنال های دیجیتال رو داریم هم روی MPU که تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال وجود داره و هم روی ماژول های افزایشی که بر حسب نوع ماژول تعداد این سیگنال ها متفاوته .

در برند دلتا ورودی ها رو با X و خروجی ها رو با Y نمایش میدیم . هم به صورت چاپی روی سخت افزار و هم در نرم افزار از X و Y برای ورودی و خروجی ها استفاده می کنیم .

ورودی های دیجیتال :

ورودی های دیجیتال در پی ال سی های دلتا با ولتاژ 24VDC کار می کنن ، هم به صورت SINK و هم بصورت SOURCE میتونیم اون ها رو سیم بندی کنیم . در شکل زیر نحوه سیم بندی ورودی ها در پی ال سی دلتا شرح داده شده .

عبارت S/S که به عنوان پایه مشترک روی ماژول قرار داده شده بیان گر مطلب بالاست .

این تصویر مربوط به کارت DVP32SM هستش ، البته پایه و اصول تمام ماژول های دلتا به همین شکل هست و این تصویر برای همه ماژول ها قابل استفاده است .

خروجی های دیجیتال :

خروجی های دیجیتال دو نوع هستند ، خروجی های رله ای و خروجی های ترانزیستوری .

خروجی های رله ای :

در خروجی های رله ای از رله هایی با جریان 2 آمپر استفاده شده و وابسته به ولتاژ خاصی نیستند و می تونیم هر ولتاژی که در مدار هست از این رله ها عبور بدیم .

در شکل زیر مداری ارائه شده که نشون میده اتصالات الکتریکی خروجی های رله ای به چه شکلی هستش .

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می کنید . از خروجی های رله ای هم ولتاژ DC و هم ولتاژ AC عبور کرده که نشون میده وابسته به ولتاژ خاصی نیست . روی ترمینال ها ، ترمینال با نام C نشون دهنده ی پایه مشترک هستش و ترمینال با نام Y نشون دهنده ی پایه های خروجی هستش که معمولا به بار وصل میشن .

| برای مشاهده ی ماژول های دیجیتال دلتا اینجا کلیک کنید |

خروجی های ترانزیستوری :

در خروجی های ترانزیستوری همونطور که از نامش پیداست از ترانزیستور برای قطع و وصل استفاده شده که نسبت به مدل های رله ای دارای سرعت بالاتر و عمر کارکرد بالاتری هستند اما توان جریان دهی پایینی دارند و اگر باری که توان مصرفی بالایی داره به این خروجی ها وصل بشه باعث آسیب دیدن خروجی ها میشه .

این خروجی ها یا باید به عنوان تحریک مدارات درایو و سروو مورد استفاده قرار بگیره یا باید به رله های فرمان متصل بشه و در مدارات تابلو استفاده بشه .

نکته : بر خلاف ورودی ها که دارای حالت S/S هستند خروجی ها یا NPN هستند و یا PNP که باید هنگام خرید ماژول به نوع اتصالات مورد نیاز دقت بشه و ماژول مورد نظر به درستی انتخاب و خریداری بشه .

در شکل بالا یک نمونه مدار خروجی ترانزیستوری نوع NPN نمایش داده شده است که در واقع خروجی Y دارای پلاریته منفی هستش و سطح ولتاژ در خروجی های ترانزیستوری دلتا 24VDC هست که باید به این نکته دقت بشه تا به ماژول آسیب نرسه .

| برای مشاهده ی ماژول های رله که مناسب خروجی های ترانزیستوری است اینجا کلیک کنید |

نحوه آدرس دهی IO ها در پی ال سی های دلتا :

در پی ال سی های دلتا ماژول MPU یا همون پردازنده اصلی 16 بیت از ورودی و خروجی ها رو اشغال می کنه و آدرس دهی سیگنال های دیجیتال از صفر شروع میشه . بعنوان مثال برای ورودی ها X0 ~ X17 و برای خروجی ها Y0 ~ Y17 .

چونکه تعداد بیت ها 8 تایی هستش بعد از رسیدن به عدد 7 یک عدد به دهگان اضافه میشه و یکان مجدد از صفر شروع میشه . بعنوان مثال بعد از X7 ورودی X10 شروع میشه . برای خروجی ها هم به همین شکل است .

در خصوص ماژول های افزایشی IO ها از شماره 2 شروع میشن ، یعنی X20 ~ X27 و Y20 ~ Y17 و به ترتیب ماژول های افزایشی بعدی نیز دارای شماره های بالاتری هستند .

به شکل زیر توجه کنید تا این مطلب به درستی براتون قابل درک باشه .

همینطور که در شکل بالا ملاحظه می کنید بعد از اینکه آدرس ورودی یا خروجی به عدد 77 میرسه آدرس دهی بعدی از 100 شروع میشه .

# مقاله ی آدرس دهی و اتصالات سیگنال های دیجیتال در دلتا | نظرات و پیشنهادات خود را در پایین این مقاله ارائه کنید

دیدگاهتان را بنویسید