پروژه اتوماسیون دستگاه جت رنگرزی

اتوماسیون دستگاه جت رنگرزی | دستگاه جت رنگرزی برای رنگ کردن پارچه های سفید به کار میره ، قسمت های الکتریکی مختلفی رو شامل میشه مثل : پمپ آب ، انواع شیرهای برقی برای خطوط بخار و آب سرد ، میکسر ، نازل ها و …..

واحد مهندسی سورنا با مطالعه فرآیند کنترل دستگاه و بررسی نیازهای کارفرما یکی از این دستگاه های جت رنگرزی رو اورهال کرده که شرح پروژه در ادامه آورده شده است .

 

کلیات ماشین جت رنگرزی :

در این ماشین مطابق شکل زیر پارچه با طول زیاد به صورت یک حلقه بسته درمیاد و دائم داخل ماشین در حال گردش کردنه ، این گردش پارچه توسط یک عدد وینچ بهمراه فشار آب انجام میشه . ( وینچ ها در بالای ماشین قرار دارند ) .

مخزن ماشین توسط آب تا اندازه مشخصی پر میشه که این کار بصورت اتوماتیک انجام میشه . دمای آب بصورت PID با شیب مشخصی شروع به افزایش می کنه و زمانی که به دمای مشخص رسید مرحله اول به پایان میرسه .

در مرحله دوم دما بصورت ثابت مثلا روی 80 درجه سانتیگراد برای مدت 20 دقیقه باقی می مونه و موادی به داخل آب گرم بصورت اتوماتیک تزریق میشه که باعث باز شدن الیاف پارچه میشه .

در مرحله سوم دمای آب با شیب مشخصی ( این شیب بسیار مهم است ) شروع به افزایش می کنه و مواد مرحله قبل شستشو میشه .

مرحله چهارم ، مرحله پخت نام داره که دمای آب تا 120 درجه افزایش پیدا می کنه و ترکیب رنگ و چند ماده دیگه که قبلا توسط میکسر آماده شده بود به داخل ماشین تزریق میشه تا رنگ وارد الیاف پارچه بشه .

 

 

سیستم کنترل پروژه :

در این پروژه از پی ال سی های سایمون ساخت کره استفاده کردیم .

نوع پی ال سی استفاده شده : CM3-SP16MDR

ماژول دمای مدل : CM3-SP04ERO

ماژول خروجی آنالوگ ولتاژی : CM3-SP04EOAV

تاچ پنل 7 اینچ سایمون مدل : CM-XT07CD-DN

 

با کلیک روی کد هر ماژول می تونید اطلاعات فنی اون رو مشاهده کنید .

نکته بسیار مهم در این دستگاه اینه که سرعت خطی بین پمپ آب و وینچ هایی که کار حرکت دادن پارچه رو بعهده دارن باید ثابت باشه که با فرمول نویسی بصورت FLOAT این کار داخل پی ال سی انجام شده .

( PLC های سایمون داخل تابلو )

( تاچ پنل سایمون 7 اینچ )

 

 

گروه مهندسی و صنعتی سورنا آماده ی ارائه مشاوره و انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی در زمینه های مختلف صنعت می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *