لودسل ها و کاربرد آن در صنعت

لودسل Load Cell ها از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنعت هستند ، اندازه‌‌گیری نیرو در واحدهای تولیدی مختلف و نیز اندازه‌گیری كشش كابل‌‌ها از جمله کاربرد لودسل ها می باشد .
همچنین لودسل ها در ابعاد و اندازه کوچک تر و مینیاتوری تولید شده اند تا در ترازوهای دیجیتال فروشگاهی به کاربرده شوند .در کل لودسل LoadCell در واقع یک سنسور است كه برای اندازه گیری وزن یا نیرو استفاده می شود و در انواع مختلف کششی، فشاری، خمشی و… ساخته می شود.

ساختمان داخلی لودسل :

لودسل از چند قسمت متشکل شده شامل یک هسته فلزی آلیاژ شده و تعدادی مقاومت کششی Strain gauge و نوعی چسب كه این Strain gauge ها را به هسته می چسباند. بر اثر فشار و یا کشش Strain gauge ها تغییر شکل می دهند. اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی گردند . این میزان برگشت پذیری، مشخص کننده ی دقت و کیفیت لودسل است. زیرا  یکی از مشخصات مهم یک لودسل دقت آن می باشد که این دقت در واقع کلاس لودسل را مشخص می کند.
هر لودسل دارای یک ظرفیت مشخص است که هر چقدر یک لودسل LoadCell قدرت تفکیک بیشتری نسبت به ظرفیت کل را داشته باشد و دارای حد خطای مجموع کمتر و دقت بالاتری باشد، مطلوبتر به شمار می آید.

کلاس دقت لودسل ها :

مرجعی که کلاس دقت لودسل ها را تعیین می کند ، مؤسسه ای در سوئیس به نام OIML می باشد که به ارزیابی قدرت تفکیک و خطای مجموع لودسل ، رفتارهای لودسل تحت رطوبت و درجه حرارت بر اساس یکسری استانداردهای خاص می پردازد و کلاس دقت لودسل را مشخص می کند. لودسلی كه دارای گواهینامه OIML می باشد به عنوان یک وسیله اندازه گیری استاندارد در سراسر جهان شناخته می شود .

درجه حفاظت لودسل ها :

یکی از مشخصه های لودسل ها درجه حفاظت آن ها می باشد که در قسمت مشخصات عمومی لودسل ارائه شده است . همانطور که می دانید این درجه بندی که توسط نظام بین المللی حفاظت تعریف شده است، میزان آب بندی وسایل الکتریکی را مشخص می کند . به چند مثال زیر توجه کنید .
IP 66 یعنی مقاوم در مقابل ریزش پر فشار آب
IP 67 یعنی مقاوم در مقابل نفوذ بهنگام غرق در آب
IP 68 یعنی مقاوم در آب تحت  فشار

انواع لودسل ( از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد ) :

لودسل های فشاری :

این لودسل ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند :

1 – لودسل فشاری بشکه ای : از این لودسل ها برای مقاصدی که وزن بالایی دارند استفاده می شود مانند انواع مخازن بزرگ ، بچینگ ها ، باسکول ها و …..
2 – لودسل فشاری مینیاتوری : از این لودسل ها برای مقاصدی که فضای کمی در اختیار است استفاده می شود . مانند ترازو ها و ….
3 – لودسل فشاری تک نقطه ای : این لودسل ها همانطور که از نامشان پیداست بصورت تکی مورد استفاده قرار می گیرند .

لودسل های کششی :

لودسل های کششی در پرژه هایی که ماهیت کششی دارند مانند جرثقیل ها ، باسکول های آویز و ….. کاربرد دارند .

لودسل های خمشی :

لودسل های خمشی یا shear beam در باسکول های کفه ای و سیستم های توزین و استفاده می شود. این مدل لودسل ها باید بصورت چند تایی استفاده شوند.

لودسل های S شکل :

این لودسل ها که به لودسل شکل اس یا S Type  معروفند ، یکی از پرکاربرد ترین لودسلها هستند و در سیستمهایی استفاده می گردند که هم بصورت کششی هستند و هم فشاری

مدار داخلی لودسل و نحوه عملکرد آن :

با اعمال نیرو به لودسل مقدار مقاومت های استفاده شده در لودسل تغییر می کند و این تغییرات مقادیر کوچکی هستند که برای سنجش آن از مدار پل وتسون استفاده می شود .

بهترین مدار برای اندازه گیری تغییرات کوچک مقدار مقاومت پل وتسون است .

عنوان مقاله : لودسل ها و کاربرد آن در صنعت

دیدگاهتان را بنویسید