بوستر پمپ چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

بوستر پمپ چیست ؟ بوستر پمپ آبرسانی برای افزایش فشار آب و افزایش میزان عبور آب داخل لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد . بسیاری از ما همیشه کمبود فشار آب زیر دوش حمام و یا موقع ظرف شستن را حس کرده ایم ، بوستر پمپ یکی از بهترین راه ها برای رفع چنین مشکلاتی است .

بوستر پمپ میزان عبور آب و فشار را افزایش می دهد و در واقع نیرویی ایجاد می کند که آب بتواند به طبقات بالایی ساختمان برسد . در واقع بوستر پمپ آب را از یک منبع به داخل ساختمان پمپ می کند .

چه مسایلی باعث کاهش فشار آب می شود ؟

جاذبه :

یکی از دلایلی که باعث کاهش فشار آب می شود جاذبه زمین است . هر چقدر ارتفاع ساختمان بلند تر باشد زمانی که آب می خواهد به طبقات بالا برسد جاذبه روی آن تاثیر گذاشته و باعث کاهش فشار آب می شود . هر چه ساختمان ها بلند تر باشند و تعداد انشعابات بیشتری داشته باشند نیاز به بوستر پمپ های بزرگتری دارند .

فاصله از منبع آب :

فاصله از منبع آب و همچنین قطر لوله های بکار رفته روی فشار آب تاثیر دارد . به عنوان مثال اگر ساختمان ما در انتهای خط لوله قرار گرفته باشد حتما فشار آب کمی خواهیم داشت چون تاسیسات جلوتر باعث افت فشار آب خواهند شد .

فشار کم آب شهر :

ممکن هست همه تجهیزات ساختمان به درستی انتخاب شده باشند اما فشار آب شهر کم باشد ، پس باز هم فشار آب کمی خواهیم داشت .

انشعابات زیاد داخل ساختمان :

هر چقدر تعداد انشعابات داخل ساختمان بیشتر باشد ما شاهد افت بیشتر فشار آب خواهیم بود . بوستر پمپ به راحتی می تواند این مشکل را حل کند .

بوستر پمپ چگونه کار می کند ؟

بوستر پمپ وظیفه افزایش فشار آب را بر عهده دارد به عبارت ساده تر دقیقا مثل یک فن عمل می کند ، فن هوای اطراف را مکیده و به سمت جلو پرتاب می کند بوستر پمپ هم دقیقا همینکار رو با آب انجام می دهد .

بوستر پمپ ها فارق از سازنده آن دارای تجهیزات مشترکی هستند که عبارتند از :

1 – الکتور موتور

2 – پروانه و پمپ

3 – کلکتور های ورودی و خروجی

4 – تابلوی برق و کنترل

پرشر سویچ یا پرشر ترانسمیتر نصب شده روی کلکتور زمانی که فشار آب از حد تایین شده کاهش پیدا کند فرمان وصل پمپ ها را توسط مدارات قدرت داخل تابلوی کنترل بوستر پمپ صادر می کند و پمپ ها با ترتیب خاصی که برنامه ریزی شده اند روشن می شوند . فشار افزایش پیدا می کند و با تشخیص پرشر پمپ ها مجددا خاموش می شوند و این سیکل پیوسته جهت کنترل فشار آب تکرار می شود .

تابلو برق و کنترل بوستر پمپ شامل چه تجهیزاتی است ؟

بوستر پمپ چیست ؟ تجهیزات اصلی تابلو برق و کنترل بوستر پمپ شامل دو بخش کنترل و قدرت است .

بخش کنترل :

در این بخش از یک کنترلر مخصوص بوستر پمپ استفاده شده و کلیه فرامین استارت و استپ پمپ ها را انجام میدهد و فشار را در مقدار تایین شده توسط اپراتور نگه می دارد . یک عدد پرشر سویچ یا پرشر ترانسمیتر هم روی کلکتور خروجی نصب می شود و فیدبک فشار رو به کنترلر ارسال می کند .

ما در تابلوهای کنترل بوستر پمپ دور متغیر خود از اینورترهای لایت آن ساخت کشور تایوان استفاده می کنیم ، کاتالوگ اینورتر های لایت آن رو از اینجا دانلود کنید .

بخش قدرت :

در این بخش بسته به نیاز و هزینه ای که انجام می شود از مدارات رله کنتاکتوری یا اینورتر برای راه اندازی پمپ ها استفاده می شود . البته لازم به ذکر است برای کاهش هزینه ها می توانیم با استفاده از یک اینورتر چند موتور را راه اندازی کنیم .

محصولات مرتبط با بوستر پمپ آبرسانی در فروشگاه سورنا

کنترل بوستر پمپ

۶,۲۵۵,۰۰۰ تومان
کد محصول: EMBP2022

مبدل تکفاز به سه فاز

۳,۹۹۰,۰۰۰ تومان۴,۹۴۰,۰۰۰ تومان
کد محصول: M1PH3PH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *