منبع تغذیه سوئیچینگ

سیستم های کنترل و پی ال سی ها معمولا با ولتاژهای 12 یا 24 ولت DC کار می کنند و بدین ترتیب نیازمند منبع تغذیه سوئیچینگ برای تبدیل سطح ولتاژ به میزان استاندارد خود هستند .

تا سال 1972 میلادی از منابع تغذیه خطی برای تامین ولتاژ یکسو شده ی سیستم های کنترل استفاده می شد اما با گذشت زمان و استفاده از مدارهای مجتمع و IC ها در پی ال سی ها ،نیاز به ولتاژ تثبیت شده برای عملکرد صحیح این سیستم ها باعث تولید منابع تغذیه سویچینگ شد .

تاریخچه :

در سال 1970 زمانی که ترانزیستورها با سرعت سویچ بالا و ظرفیت زیاد تولید شدند منابع تغذیه سوئیچینگ نیز ابداع شد .
ولتاژ خروجی این منابع تغذیه توسط تغییر DUTY CYCLE یا فرکانس سیگنال کلیدزنی ترانزیستور کنترل می شود . منبع تغذیه سوئیچینگ به اختصار SMPS نام گذاری شده که مخفف SWITCHING MODE POWER SUPPLY است و شامل منطق کنترل و نوسان ساز می باشد .

نوسان ساز باعث خاموش و روشن شدن عنصر کنترل کننده می شود و عنصر کنترل کننده شامل ترانزیستور ، سلف و دیود می باشد که انرژی ذخیره شده در سلف با ولتاژ مناسب به خروجی انتقال می یابد . توسط تغییر سرعت سوئیچینگ ترانزیستور می توان ولتاژ خروجی منبع تغذیه را کنترل کرد .

مقایسه منابع تغذیه خطی با سوئیچینگ

منابع تغذیه خطی و سوئیچینگ مزایا و معایبی دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرد و این بررسی باعث انتخاب درست محصول می شود . از مزایای منابع تغذیه خطی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 – ساده بودن مدار و اینکه به راحتی با قطعات کمی تولید می شود .
2-  بار زیادی را تحمل می کند .
3 – نویز بسیار کمی ایجاد می کند .
4 – در توان های پایین قیمت بسیار کمی دارد .

معایب منابع تغذیه خطی :

1 – فقط به شکل رگولاتور قابل استفاده هستند .
2 – انعطاف پذیر نیستند یعنی برای افزایش خروجی باید تغییرات زیادی صورت بگیرد .
3 – راندمان پایینی دارند بین 30 تا 40 درصد و تلفات انرژی در منابع تغذیه خطی بسیار زیاد است .
4 – نیازمند هیت سینک های بزرگ در توان های بالا دارند که باعث افزایش ابعاد این منابع تغذیه می شود .

تمام معایبی که در بالا به آن اشاره شد در منابع تغذیه سوئیچینگ برطرف شده و راندمان آن ها به 65 تا 90 درصد افزایش پیدا کرده است .
نیازمند ترانزیستورهای کوچک تری هستند و در نتیجه ابعاد کوچک تر و تلفات حرارتی پایین تر است . توسط اضافه کردن سیم پیچ های کمی می توان به خروجی های مختلف دست پیدا کرد و بر خلاف منابع تغذیه خطی در توان های بالا می توانند مورد استفاده قرار بگیرند .

معایب منابع تغذیه سویچینگ :

1 – طراحی پیچیده مدار .
2 – نویز ایجاد شده بالا
3 – پاسخ کندتر مدار نسبت به منابع تغذیه خطی

بصورت کلی منبع تغذیه سوئیچینگ امروزه کاربردهای فراوانی در صنعت دارند و با توجه به رشد تکنولوژی قیمت تولید این ادوات کاهش پیدا کرده و با قیمت مناسب تری در اختیار مصرف کننده گان قرار می گیرد .
اما مهمترین عاملی که باید برای خرید یک منبع تغذیه مورد نظر قرار داد اصالت محصول و بالطبع خدمات و پشتیبانی محصول می باشد که فروشگاه آنلاین سورنا سعی کرده بهترین های بازار را برای مشتریان خود انتخاب کند .

مشاهده تمام منابع تغذیه موجود در فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید