انکودر چیست و چگونه کار می کند ؟

انکودر چیست و چگونه کار می کند | قبل از اینکه دقیقا متوجه بشیم انکودر چطور کار می کنه ، اول باید ببینیم انکودر چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است ؟! انکودر یک ابزار سنجشه که از حالات مکانیکی دستگاه برای ما سیگنال های الکتریکی ارسال می کنه تا بتونیم از اون به عنوان فیدبک استفاده کنیم و دستگاه رو کنترل کنیم .

انکودر در واقع حرکت مکانیکی رو به پالس های الکتریکی تبدیل می کنه که بتونه توسط تجهیزاتی مانند PLC ها خوانده بشه و در نتیجه PLC توسط این سیگنال فرایند رو کنترل می کنه مثل برش به موقع یک دستگاه برش کاغذ وقتی طول کاغذ زیر دستگاه به یک متر رسید .

انواع انکودر

انکودرها از تکنولوژی های مختلفی برای تولید سیگنال استفاده می کنن . رایج ترین تکنولوژی انکودرها نوع مکانیکی ، مغناطیسی ، مقاومتی و نوری هستش که مدل نوری از دیگر مدل ها رایج تره . انکودر ها سیگنال های Incremental و Absolute تولید می کنند .

Incremental :

این نوع انکودر یک سری سیگنال صفر و یک تولید می کنه که نشان دهنده تغییر موقعیت از یک نقطه به نقطه دیگر است و در واقع به موقعیت خاصی اشاره نمی کنه بلکه فقط تغییر موقعیت رو نشون میده .

Absolute :

این نوع انکودر برای هر موقعیت مکانی شفت انکدر از یک Word یکتا استفاده میکنه و در واقع موقعیت دقیق شفت رو نشون میده بعلاوه اینکه تغییر موقعیت رو هم مانند نوع Incremental نشون میده .

دسته بندی خروجی انکودر ها :

انکودرهای Incremental در دو نوع تک کانال و ربعی تولید و عرضه می شوند . نوع تک کانال که به تاکومتر هم معروفه معمولا در سیستم هایی که در یک جهت می چرخند و اطلاعات ساده ای در اختیار ما میزارن کاربرد داره .

اما انکودر های ربعی دارای دو کانال (A , B) هستند . که این دو کانال از لحاظ الکتریکی دارای 90 درجه اختلاف فاز هستند که توسط این دو سیگنال می تونیم سرعت چرخش و جهت چرخش محور رو بدست بیاریم . از انکدر های ربعی در سیستم های پیشرفته و پیچیده استفاده میشه .

چگونه موج مربعی در انکودر تشکیل می شود ؟

در واقع در یک انکودر Incremental نوری توسط یک LED تولید شده و از یک صفحه با شیار های ویژه عبور می کنه و پس از عبور توسط یک سنسور دریافت میشه . سنسور فتوالکتریک پس از اینکه نور رو دریافت کرد یک موج سیسنوسی تولید می کنه و توسط یک مدار مربع ساز شکل موج سینوسی به موج مربعی تبدیل میشه که می تونیم برای PLC ارسال کنیم و پروسه مورد نظر رو کنترل کنیم .

انکودر های Incremental یک پالس به ازای یک دور کامل تولید می کنند و در یک خروجی مجزا به نام (Z) ارائه میکنن که معمولا برای نقاط صفر دستگاه مورد استفاده قرار میگیره .

رزولوشن انکودر ها

به تعداد پالسی که در ازای یک دور چرخش کامل توسط انکودر تولید میشه رزولوشن انکودر گفته میشه که هر چه این عدد بالاتر باشه معمولا دقت تجهیز بالاتره و گران تر نیز هست .

کاربردهای انکودرها در صنعت :

در شکل زیر یک نمونه ی ساده از کاربرد انکودرها نمایش داده شده است . ماشین های برش ، دستگاه های چاپ ، ماشین آلات بسته بندی و حمل و نقل ، ماشین آلات سورتر ، دستگاه های پرکنی و ربات ها بخشی از دستگاه هایی هستند که انکودرها در آن ها مورد استفاده قرار میگیره .

نحوه ی اتصال انکودر به PLC

دیدگاهتان را بنویسید